Hastigt asvlut!

26 April 2014 - 12:50
Som de flesta redan vet så bestämde jag mig för att avsluta min Indienresa två veckor tidigare än planerat. Orsaken till detta var en trasig mobil, en borttappad plånbok, sjukdom och tillslut en allmän trötthet på att inget gick bra.

Jag tillbringade sista veckan i Mumbai med mina vänner och kom hem till Sverige den 4 april istället för 16e. Jag saknar redan Indien otroligt mycket, och framförallt mina vänner där. Min plan just nu är att åka tillbaka i november och stanna ett par veckor och sedan åka tillbaka igen i maj och kanske stanna lite längre då. Den stora frågan är ju dock om jag lyckas vänta så länge som till november...

Det verkar höra indienresor till att jag helt ändrar livsplaner och den här gången bestämde jag mig för att sluta plugga och bara jobba ett par år, så så ser min plan ut nu.

Förhoppningsvis slänger jag upp lite fler bilder här om ett par veckor då jag skickat in mitt minneskort till något företag som får försöka rädda bilderna. Jag kommer även skriva lite inlägg om indienresan, sånt jag inte hann/orkade skriva under resans gång.


Saker jag saknar:

23 Mars 2014 - 12:54
* En ordentligt fungerande dusch
* Svensk mat
* Att laga mat och baka
* Min kudde
* Mina vänner i Sverige
* Flogstafester
* Känslan av att inte svettas

Fortsättning!

22 Mars 2014 - 12:13
Eftersom jag råkade posta det förra inlägget innan det var klart och det inte går att redigera från mobilen så följer här en fortsättning. ;)



Har ägnat dagen åt att läsa, äta och läsa lite till. Att ha en hängmatta utanför stugan är ganska fantastiskt.



Vill som avslutning dela med mig av det otroligt vackra täcket som finns i min hydda. Såklart förgyller jag bilden med en pose.

Lite bilder från min vardag!

22 Mars 2014 - 12:07

Här bor jag!


Min säng, definitivt den skönaste i mannaminne.



Vilsna mopedturer, varma dagar och vanner

21 Mars 2014 - 15:26
Igar strax efter 10 pa kvallen kom jag tillbaka till palolem. Val ute ur taxin angrade jag lite att jag inte stanande en extra natt i Anjuna dar jag varit sen i sondags, dodstrott som jag avr sa kandes det inte helt lockande att borja leta boende i morkre. Jag hade tur och hann bara ga ett par meter innan en kille fragade om jag behovde rum, han foljde mig till nagra hyddor pa stranden och jag fick ett riktigt fint rum med badrum och en ovanligt valfungerande flakt for 600 rupies/natt. Helt klart okej!
 
Nar jag kom till Anjuna i sondags visste jag att jag skulle mota Sid men ocksa att han hade med sig en overraskning. Till min gladje var det precis som jag misstankt Swapnil han hade med sig men dar var ocksa Tanwar som jag traffade forra vandan i Anjuna och hennes brors flickvan. Den forsta dagen var det sa fruktansvart varmt, jag ar inte saker pa hur manga grader men ungefar 100 grader for varmt. Nar jag kom dit hade de redan hyrt en liten lagenhet med sovrum, vardagsrum, badrum och kok. Jag sov alla natterna pa soffan och det var sa gudomligt skont tills morgonen kom och det kandes som att vakna upp i en bastu. 
 
Pa mandagen staratde vi dagen med farger och skratt. Holi ar en otroligt harlig hogtid, det kan ju knappast bli battra an att man far leka med farger hela dagen? Framlingar ropar "happy holi" till varandra och stamningen ar allmant munter. Kvallen avslutades sedan som vanligt med fest.
 
Istallet for att beratta om alla dagarna kan jag sammafatta det ganska enkelt med att vi festade mycket, hangde manga timmar pa beach shacks, at, drack, korde vilse (alltid, alltid vilse) och sallan stannade pa samma stalle sarskilt lange. Jag tror jag skulle kunna tillbringa hela mitt liv sa, pa mopeden med vinden i ansiktet och utan att ha nagon aning om var vi ar. Trots alla roliga fester, goda drinkar, galet dansande och skratt sa ar jag som allra lyckligast vilse pa vagarna varma natter i Goa. 
 
Lyckades tappa bort min planbok andra natten, men jag hade inga stora mangder kontanter dar och eftersom jag hade ett bankkort i planboken och ett i resvaskan sa var det ju bara att sparra det borttappade.
 
Slanger upp bilder senare!

Pappa och Hennys besok

15 Mars 2014 - 14:02
Slanger upp lite bilder som ar tagna med pappas kamera fran veckan han och Henny var har. 

Blir inget Hampi eller Kerala just nu, planerna andras som vanligt hela tiden. Just nu ser det ut som att jag far till norra Indien imorgon, men man vet ju aldrig. Bra blir det nog hur som helst, pa annat satt verkar det inte kunna bli har i Goa.
 
 

Vackra Palolem!

13 Mars 2014 - 12:46
Hade en fantastisk dag igår, den började lugnt som vanligt med frukost ute, färsk frukt och yoghurt samt nypressad juice.

Efter lite slött strosande i affärer gick vi för att möta en vän till Ellie som hon hade träffat någon vecka tidigare i norra Goa. Vi följdes sen till en restaurang där vi mötte upp några till personer Ellie kände. Vi tillbringade dagen med att prata, titta i affärer, dricka chai. Vid solnedgången gick vi och satte oss vid strandens slut där det går in ett litet vattendrag, otroligt vackert som ni kan se på bilderna.

Vi åt god tapas på ett spanskt ställe som låg vid stranden, det var gott med något o-indiskt som omväxling. ;)

Senare på kvällen promenerade vi till en klubb några minuter bort som hade ett "silent party" dvs ett party där alla har på sig hörlurar. Det fanns tre olika kanaler med olika typer av musik som man kunde välja mellan, det gjorde att inte alla dansade till samma musik och beroende på vilken kanal du valde hamnade du i samma gung som olika människor. En annorlunda och häftig upplevelse, vi hade otroligt kul och jag är glad att jag gick dit.

Värmen har varit lättare att hantera senaste dagarna, troligen för att luften varit fuktigare. Idag har jag tillbringat dagen i en solstol med en bok i handen, en bra dag!












Matlagningskurs!

11 Mars 2014 - 13:02















Man ska ju inte klaga men...

10 Mars 2014 - 12:17
... det är 35 grader och lite molnigt, jag är nära att tappa förståndet av värmen och på söndag säger väderprognosen att det ska bli 39 grader och sol.

Tur att det finns glass, internetcafeer, alkoholfria drinkar och ett (ganska ljummet) hav.

Varmt...

10 Mars 2014 - 08:30
Igår hade vi en riktigt härlig dag, efter förmiddagens slappnade tog vi en kort promenad till ett massageställe där vi båda fick 45 minuters fantastiskt härlig massage för 600 rupies per person. Efter massagen satt vi en timme på ett internetcafe, de har otroligt bra internetcafeer här med snabbt internet (med indiska mått mätt) och luftkonditionering man skulle kunna döda för.

Middag käkade vi på en liten restaurang någon minut från stranden, priserna sjunker rejält så fort man lämnar stranden och jag tror vi åt för 400 rupies tillsammans.

Idag är det varmt, sådär varmt så man inte orkar göra någonting alls och känner sig halvt döende. Just nu sitter jag i skuggan på våran bro igen, dricker vatten, äter pringels och läser. När den värsta värmen har lagt sig ska jag försöka röra på mig och shoppa lite. Jag skulle behöva en vit skjorta som är sval men skyddar mig från solen.

Jag och Ellie planerar att gå på en matlagningskurs imorgon, det vore otroligt kul att lära sig laga indisk mat. Vi har även pratat lite om våra planer resten av resan, efter Palolem har vi tänkt följas till Kerala, efter det ska jag till Anjuna igen och träffa Sid och festa medan Ellie är på meditationskurs. Sen är det plötsligt vara två veckor kvar för mig... På de två veckorna ska jag försöka ta mig norrut och se så mycket som möjligt där, sen vill jag hinna ha några dagar i mumbai med mina vänner där innan jag far.



Våran mysig hängmatta som vi har på bron. :)

Nytt boende!

09 Mars 2014 - 08:50
Sen igår bor jag och Ellie, min svenska kompis, i en sån här hydda! Supermysig med hängmatta på bron, en hård dubbelsäng och egen toalett med dusch, om än inget varmvatten. Vi betalar 400 rupies per natt, alltså lite drygt 20kr/person. Helt okej pris. ;)

Idag började jag dagen med ett dopp i havet, det är så sagolikt varmt i vattnet. Efter det åt vi frukost på en strandrestaurang, kokospannkaka med nutella och nypressad vattenmelonsjuice! Vi fick dessutom smaka cashewnötsfrukt(?), väldigt sträv smak men ganska gott.

Nu sitter jag på bron och läser, livet är härligt!




Goa!

08 Mars 2014 - 16:05
Som ni marker har jag inte svenskt tangentbord och dessutom har min kamera gatt sonder... Sa har kommer ett inte sa roligt inlagg.
 
Nar jag kom fram till Goa forsta dagen efter att ha akt 12h med buss forvantade jag mig att vara mer eller mindre ensam i 2v. Jag tog en ricksaw fran Mapsa till Anjuna och borjade sedan leta boende. Forsta tva timmarna blev jag erbjuden marijuana tva ganger och jag insag ratt snabbt att Anjunas rykte som drogparadis inte var overdrivet.
 
Ganska snabbt hittade jag en mysig trahydda som jag fick hyrta fora 500rupies/natt. Det var delat badrum och rummet var kvappt storra an sangen men for det priset tyckte jag det var okej.
 
Forsta kvallen nar jag skulle ut och ata middag gickjga langst stranden da jag plotsligt horde nagon ropa "Hi! Hulda!" Nagot forvirrad undrade jag vem i all varlden som visste att jag hette Hulda, jag vande mig om och fick syn pa Sid, Swapnils kompissom jag traffat en vecka tidigare. Jag kom pa att Swapnil berattat att Sid skulle till Goa, men sannorlikheten att han skulle vara pa samma strand, pa samma stalla samma tid var sa frukstansvart liten. Det ar nastan sa jag borjar tro pa odet!

Vi hande ihop resten av veckan, festade tillsammans och delade hotellrum lordag till mandag. Dessutom var han snall och hjalpte mig att boka buss pa tisdagen dar efter. Det ar inte helt latt att boka buss som turist eftersom bussbokningssidan inte accepterar utandska kort.
 
Efter att Sid och hans kompisar hade lamnat Anjuna tillbringade jag nagra dagar pa hotellrummet med maggsjuka, hemskt kul... Pa mandagen traffade jag en svensk tjej som jag traffade igen idag och nu ska resa med nagon vecka. 
 
Nu har jag spenderat drygt en vecka med pappa och Henny men vinkade just hejda till dem. Skriver snart ett inlagg om senaste veckan!

Hej igen!

08 Mars 2014 - 07:11


Har inte bloggat på veckor... Först hade jag allt för kul för att hinna blogga, sen var jag utan internet och efter det är det enbart lathet jag har att skylla på.

Hur som helst så har jag tänkt uppdatera er lite om vad jag gjort sen sist, men det får bli ikväll då jag sitter vid en dator.

Just nu sitter jag på en restaurang i Palolem, min nya absoluta favoritstrand. Lugn och vacker, inte så mycket folk men massor av mysiga restauranger och hyddor att hyra.




Inget internet men glad ändå!

15 Februari 2014 - 14:26
Har otroligt dålig internetuppkoppling, därav dey uteblivna bloggandet!

Är i alla fall på plats i Goa, ska försöka hitta ett Internetcafe imorgon så kan jag skriva ett riktigt inlägg.




Mot strand, sol och turism!

11 Februari 2014 - 10:03
Nu bär det snart av mot Goa, Swapnil var snäll och for iväg och bokade en bussbiljett åt mig så om några timmar hoppar jag på bussen för att (förhoppningsvis) sova större delen av den 12h långa resan. Har haft det jättetrevligt här i Mumbai och det är verkligen guld värt att få bo hemma hos en familj med allt vad det innebär, har fått otroligt god mat till exempel! Trots det ska det bli lite skönt att bo på guesthouse eller i en hydda på stranden.
 
Det jobbigaste med att bo hemma hos någon tycker jag är att man alltid känner sig lite i vägen, man står alltid lite i skuld till dem man bor hos. Betalar man för sitt boende så får man ju en helt annan makt och frihet, man kan komma och gå som man vill, duscha hur länge man vill, lyssna på musik och prata i telefon på natten. Man behöver helt enkelt inte ta hänsyn till någon! Dessutom känns det otroligt lockande att fixa ett boende vid stranden, tänk så fantastiskt att få vakna och börja dagen med ett dopp. 
 
Känner mig ganska lugn inför tanken på att jag nu börjar min "ensamresa" på riktigt, utan att vara omhändertagen och omhuldad av mina vänner. Som vanligt är alla lite(eller mycket) oroliga för mig vilket jag trots allt förstår även om jag själv känner mig trygg. Min och Linas förra resa till Goa innehöll ju trots allt ett hundbett, en allergisk chock, en tafsande läkare som senare stalkade oss och diverse spännande inslag. Men jag lever ju än! Kan ju tillägga att jag har fler personer att ringa om något skulle hända, både i Mumbai, Goa och i Sverige så jag är väl omhändertagen även om jag åker ensam.
 
Här får ni lite fler bilder från helgen, dessa är tagna av Gary!
 
Blev kompis med en skygg hund som föll för min charm(eller för mina kycklingrester)!
 
 
En lekplats gör ju onekligen varje hotell 1000ggr bättre.
 
Lite bättre bild på stugorna, en sån bodde vi i första natten!
 
 
 

Om

Min profilbild

Hulda Matilda

Bloggar om mina resor med bilder, restips och tankar. Planerar just nu en resa till Indien, min första långresa och mina första ensamresa vilket ska bli otroligt spännande.


RSS 2.0